ربات بازیافت آیفون دیگر پیچ گوشی ها را باز نمی کند: آنها را پاره می کند


آخرین نسخه ربات بازیافت آیفون اپل دیگر پیچ دستگاه ها را برای دسترسی به قسمت داخلی باز نمی کند. در عوض، آنها را پاره می کند.

این تغییر یکی از چندین موردی است که باعث شده راحتی ربات های بازیافت اپل از چیزی که 12 دقیقه از طریق تلفن طول می کشد – که شرکت اعتراف می کند که واقعاً فقط یک جستجوی پروژه بوده است – در 18 ثانیه از بین رفته است.

اولین روبات های بازیافت آیفون اپل

اولین ربات بازیافت آیفون اپل، Liam 1.0، اولین بار توسط این شرکت در سال 2016 معرفی شد.

لیام یک ربات خودکار است که می‌تواند آیفون‌ها را تا ابتدایی‌ترین اجزای آن جدا کرده و سپس آنها را بازیافت کند. اپل ویدیوی کوتاهی از جدا کردن آیفون توسط لیام ارائه کرد. او همه چیز را جدا کرد، از صفحه نمایش گرفته تا بردهای منطقی و اجزای دوربین. این به اپل اجازه می دهد تا مواد طلا، مس، نقره و پلاتین را جدا کند تا بتوان از آنها در محصولات و پروژه های آینده استفاده کرد.

حتی اگر شرکت در آن زمان معامله بزرگی در مورد آن انجام داد، می‌توان گفت که نسخه اول بیشتر یک اثبات مفهومی بود تا ابزاری با تأثیر واقعی بر محیط‌زیست. خیلی کند بود که مقیاس پذیر نبود.

Liam 2.0 یک پیشرفت چشمگیر بود و زمان جداسازی قطعات را از 12 دقیقه به 11 ثانیه کاهش داد.

دیزی کوچکتر، بهتر و انعطاف پذیرتر است

نسخه فعلی اپل، دیزی، در واقع کمی کندتر است و 18 ثانیه دارد. اما همانطور که TechCrunch که در طی گشت و گذار در این مرکز کشف شد، با ردپای بسیار کوچکتر و توانایی جداسازی تقریباً دو برابر بیشتر مواد متعادل می شود.

دیزی به طور قابل توجهی ردپای کلی لیام را کاهش می دهد، از 29 روبات که در عرض 100 فوت پخش شده اند تا چهار ماژول اصلی، در حالی که تعداد جریان های تولید مواد را از 8 به 15 افزایش می دهد.

اپل همچنین به طور پیوسته تعداد مدل های آیفونی را که ربات می تواند بپذیرد افزایش داده است. لیام 1.0 تنها با یک مدل کار می کرد، در حالی که لیام 2.0 آن را به شش مدل افزایش داد. اما دیزی انعطاف‌پذیری بیشتری کسب کرده است و از ۱۸ مدل در ابتدا به ۲۹ مدل امروزی رسیده است.

از باز کردن ملایم پیچ تا پارگی

اپل متوجه شد که از آنجایی که فقط به دنبال استفاده مجدد از مواد خام است، نه قطعات، نیازی به ملایمت نیست.

تفاوت قابل توجه در زمان چرخه بین Liam 1.0 و Daisy، تا حدی به دلیل بازنگری اساسی فرآیند جداسازی است. در حالی که اولین ربات به آرامی اجزای مختلف را باز می کرد، نسخه های جدیدتر نوعی رویکرد brute force را اتخاذ می کنند. روبات‌ها اکنون این مؤلفه را «اخراج» می‌کنند. به نظر می رسد که جدا کردن موثر یک گوشی بسیار سریعتر است، و حتی اگر نتیجه بسیار کمتر زیبا باشد، هیچ کس اهمیتی نمی دهد که تلفن های دور ریخته شده چگونه به نظر می رسند. پس از همه، آن را در حال بازسازی نیست. در حال ذوب شدن است

اما هنوز راه زیادی در پیش است

این مقاله خاطرنشان می کند که حتی توانایی های فعلی دیزی با مقیاس مشکل زباله های الکترونیکی قابل مقایسه نیست.

با نرخ فعلی، دیزی می تواند تا 1.2 میلیون آیفون را در سال حذف کند. این یک پیشرفت قابل توجه نسبت به مدل های قبلی است، اما در نهایت فقط یک قطره در اقیانوس است، در مقایسه با 150 میلیون گوشی هوشمند که در سال 2023 دور انداخته می شوند (حدود 416000 در روز). این تنها کسری از 68 میلیون تن ابزارهای دور ریخته شده در سراسر جهان است.

اما اپل به دیزی به عنوان یک سفیر و به عنوان یک کارگر نگاه می کند. ابتکارات زیست محیطی معمولاً مانند روبات ها توجه عمومی را به خود جلب نمی کنند. اگر این شرکت بتواند از توجه رسانه‌ها برای تبلیغ راه‌های دیگر برای کاهش ضایعات الکترونیکی استفاده کند – مانند تشویق مردم به پیدا کردن خانه‌های جدید برای آیفون‌های قدیمی‌شان، به جای گذاشتن آنها در کشو – ممکن است بهتر از خود دیزی باشد.

مقاله کامل، که دقیقا به بررسی نحوه عملکرد دیزی می پردازد، خواندنی جالب است.

عکس: اپل

FTC: ما از لینک های وابسته به صورت خودکار و درآمدزا استفاده می کنیم. بیشتر.



Source link

بخش appl 9to5mac فارسی