آخرین بقایای نبرد اپل و کوالکام حل شد. 75 میلیون دلار


نبرد بین اپل و کوالکام سال‌ها به شدت ادامه داشت، قبل از اینکه شرایط سازنده آیفون را مجبور به توافق در لحظه آخر کند.

اما برخی از سهامداران کوالکام به اندازه اپل از شیوه های تجاری سازنده تراشه ناراضی بودند و در نهایت توانستند شرکت را متقاعد کنند که غرامت بپردازد.

خلاصه ای سریع از اپل در مقابل کوالکام

اپل و کوالکام سال هاست که از یکدیگر شکایت می کنند. اپل به دو شرط کوالکام اعتراض کرد. اولاً، به‌جای اینکه اپل برای مجوز استفاده از فناوری ثبت اختراع کوالکام در آیفون‌ها هزینه‌ای ثابت دریافت کند، سازنده تراشه بر درصدی از ارزش آیفون پافشاری کرد. اپل احساس کرد که این ناعادلانه است زیرا کوالکام از سایر ویژگی‌های مورد نیاز برای ساخت دستگاهی که می‌توانست آن را با مبلغ چهار رقمی بفروشد بهره می‌برد.

دوم، حتی زمانی که اپل تراشه های رادیویی خود را از کوالکام، سازنده تراشه، خرید همیشه اصرار داشت که اپل همچنین به مجوز ثبت اختراع نیاز دارد. این عملی بود که شرکت کوپرتینویی آن را “دوباره فرو بردن” نامید.

اپل از کوالکام به دلیل اقدامات ضدرقابتی شکایت کرد و زمانی که اپل از تامین کنندگان خود خواست تا پرداخت را متوقف کنند، کوالکام به آن پاسخ داد.

متأسفانه برای اپل، این شرکت برنامه B خود را در آن زمان از دست داد: اینتل. تراشه‌ساز رقیب اعلام کرد که از تجارت مودم گوشی‌های هوشمند 5G خارج می‌شود. از آنجایی که تراشه‌های 5G خود اپل هنوز سال‌ها با آن فاصله داشت، این باعث شد که آن را به کوالکام گیر بیاوریم. اپل این پرونده را در اوایل دادگاه حل و فصل کرد.

سهامداران نیز شکایت کردند – و برنده شدند

برخی از سهامداران کوالکام احساس می کردند که آنها نیز با سیاست “دوباره کردن” گمراه شده اند. آنها گفتند که این شرکت آنها را در مورد نحوه عملکرد فعالیت های تجاری خود گمراه کرده است و در نتیجه شرکت بیش از حد ارزش گذاری شده است و آنها از شرکت شکایت کردند.

رویترز گزارش‌ها حاکی از آن است که کوالکام اکنون این پرونده را حل و فصل کرده و با پرداخت 75 میلیون دلار غرامت به آنها موافقت کرده است.

سهامداران کوالکام را متهم کردند که به طور مصنوعی قیمت سهام خود را بین فوریه 2012 و ژانویه 2017 با توصیف مکرر فروش تراشه و مجوز فناوری به عنوان مشاغل جداگانه افزایش داده است، در حالی که در واقع کوالکام آنها را با هم گروه بندی کرد تا رقابت را خفه کند. […]

کوالکام با پرداخت 75 میلیون دلار برای حل و فصل شکایتی که در آن سهامداران، سازنده تراشه را متهم به کلاهبرداری از طریق پنهان کردن شیوه‌های فروش و مجوزهای ضدرقابتی خود کرده‌اند، موافقت کرده است. تسویه حساب اولیه تمام نقدی روز سه شنبه در دادگاه فدرال سن دیگو ثبت شد.

به عنوان بخشی از شرایط حل و فصل، کوالکام هیچ تخلفی را اعتراف نکرد.

عکس از فردریک لیپفرت در Unsplash

FTC: ما از لینک های وابسته به صورت خودکار و درآمدزا استفاده می کنیم. بیشتر.



Source link

بخش appl 9to5mac فارسی