انواع plc و کاربرد آنها بررسی جدیدترین پی ال سی های موجود در بازار

انواع plc و کاربرد آنها بررسی جدیدترین پی ال سی های موجود در بازار میکروکنترلر چیپ الکترونیکی است که می‌تواند یک برد برنامه‌پذیر برای انجام فعالیت‌های خاص در اختیار ما قرار دهد. در این برد علاوه بر میکروکنترولر باید قطعات دیگری هم استفاده شده باشد. در ادامه قصد داریم به بررسی دقیق‌تر این دو کنترلر بپردازیم و تفاوت‌های آنها را به طور کامل بررسی کنیم. برنامه پی ال سی با استفاده از نرم افزار برنامه نویسی تولیدکنندگان که بر روی سیستم عامل رایانه شخصی (مانند ویندوز) نصب شده است، توسعه یافته است. امکان برنامه نویسی سریع و آسان برنامه های پیچیده با مقادیر زیاد I/O را فراهم می کند. در واقع، امروزه می بینید که بیشتر PLC ها رایانه شخصی برنامه ریزی می شوند.

آشنایی با PLC و کاربردهای آن

این سیستم کنترل گر در صنایع مختلفی بکار می رود که از جمله آنها می توان به صنایع خودروسازی، حمل و نقل، شیشه سازی، تولید کاغذ و صنایع دیگر اشاره کرد. مجهز بودن ماشین آلات صنعتی به این سیستم باعث راحتی کنترل، کاهش زمان انجام کارها و عیب یابی راحت مشکلات شده و مهم ترین ویژگی آن قابل اطمینان بودن این نوع سیستم هاست. البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست، این سیستم دارای عیب هایی نیز هست که مزیت های بی شمار آن باعث نادیده گرفته شدن آنها شده است. مدول ارتباطی IM زمانی کاربرد دارد که به اضافه کردن واحدهای دیگر ورودی و خروجی به سیستم نیاز باشد و یا اینکه اتصال پانل اپراتوری و پروگرامر به سیستم plc انجام گیرد. برای اتصال چند سیستم پی ال سی به یکدیگر نیز از این مدول ارتباطی استفاده می کنند.

ماژول های ورودی و خروجی

شما می‌توانید با مطالعه این مقاله قسمت مقدماتی plc را یاد گرفته و شروع به قیمت plc برنامه نویسی کنید. PLC یک کنترل‌گر منطقی برنامه‌پذیر است که در ساختار آن ریز پردازنده‌هایی وجود دارد. این روزها در بسیاری از صنایع جهان و به خصوص اتوماسیون‌های صنعتی از این دستگاه استفاده‌های فراوانی می‌شود. با ما همراه باشید تا در مورد انواع PLC و کاربرد PLC نکات ارزشمندی را با شما در میان بگذاریم.

  • به همین دلیل باید اطلاعات در این زمینه کامل بوده و با مقایسه و بررسی و تجربه سخت افزار PLC مناسبی مورد استفاده قرار گیرد.
  • برای بررسی یک حلقه زمین، سیم زمین را در ترمینال زمین جدا کنید و مقاومت را از سیم به نقطه ترمینال که در آن متصل است، اندازه‌گیری کنید (شکل ۲ را ببینید).
  • همانطور که از نامش پیداست، دستگاه های خروجی متصل به PLC را اسکن می کند و یا آنها را با اتصال برق فعال می کند یا برعکس.
  • امکان برنامه نویسی سریع و آسان برنامه های پیچیده با مقادیر زیاد I/O را فراهم می کند.
  • در واقع سیستم plc از ماژول ورودی آنالوگ و ماژول خروجی تشکیل شده است.
  • بنابراین، سیستم فعلی باید قبل از تصمیم‌گیری برای تغییر، کاملاً بررسی شود.

در حین انتقال پنل های کنترل رله به PLC، سخت افزار منطقی رله با برنامه دانلود شده توسط کاربر عوض می شود. برای آشنایی بیشتر می توانید مقاله “پی ال سی چیست؟” را مطالعه کنید. دقیق‌ترین تعریف برای plc این است که، یک نوع کامپیوتر خاص برای عملکرد قابل اطمینان در شرایط صنعتی خاص است که برای فضاهای مرطوب، خشک، دمای بسیار بالا، گرد و خاک و … مناسب است.

این سیستم ها برخلاف دستگاه های مدار فرمان رله‌ای ، سبب ایجاد نویز های الکترونیکی و صوتی نمی‌شوند. بدلیل مصرف بسیار پایین توان دستگاه های پی‌ال‌سی ، توان مصرفی تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا خواهد کرد. PLC ها را میتوان به انواع درایو های صنعتی و برد های کنترلی متصل نمود. در همین مواقع ریچارد مورلی در سال 1964 میلادی ، موفق به اختراع plc شد.

در مثال نشان داده شده در شکل ۱، شیلد فقط باید در ورودی آنالوگ به زمین وصل شود. به عنوان یک قاعده کلی، مقدار قطعات یدکی موجود در انبار باید ۱۰٪ تعداد قطعات مورد استفاده باشد. اگر بخشی از آن به ندرت استفاده شود، می‌توان کمتر از ۱۰٪ آن قسمت خاص را نگه داشت. این ایده خوبی است که بتوانید انبار قطعات جایگزین را همیشه در دسترس داشته باشید.

گیره را با اعمال نیرویی بر روی پیچ متحرک در جهت مخالف ریل DIN بیرون بکشید. معمولاً می‌توانید برای آسان‌تر کردن آن، پیچ‌گردان را روی قاب قطعات سخت‌افزاری قرار دهید. باس سیستم به پورت ورودی و خروجی برای برقراری ارتباط با بخش های خارجی و برنامه کمک می کند. برنامه دانلود شده در حافظه غیرقابل انعطاف PLC ذخیره می شود.

سیستم کنترلر با قابلیت برنامه ریزی چه کاربردهایی دارد؟