بازسازی خانه قدیمی با طراحی و دکوراسیون امروزی و بسیار شیک

مهمان خانه سنتی اگر یک زن بود حلقه با صدای زیر را می زد تا خانم خانه در را برایش باز کند واگر مرد بود کوبه مردانه را می زد تا وقتی صدای بم آن از توی خانه به گوش می رسید، مرد صاحبخانه بیایید و به مهمان طراحی داخلی منزل خانه خوشامد بگوید. این فضا در واقع محدوده ای است که باعث می شود فضای درونی خانه و کوچه از هم جدا شوند و نه تنها حریم خانه را حفظ می کند بلکه مسیر ورودی خانه را به دو یا چند جهت تقسیم می کند. در یزدِ قدیم خانه ها رو به قبله ساخته شده و جهت ساخت خانه ها نیز شمال شرقی به جنوب غربی است، رنگ ها و مصالح به کار رفته نیز همگی متاثر از ویژگی های اقلیم گرم و خشک است. روبروی هر لنگه دَر سَکویی قرار دارد که از آن برای استراحت استفاده می شده است. سَکوها محلی ست برای استراحت و یا گپ و گفت با یکدیگر. محلی امن به دور از هیاهوی بیرون. برای مثال اگر اهل موسیقی هستید یا حداقل به آن علاقه دارید، میتوانید از آلات موسیقی سنتی ایرانی در گوشه و کنار خانهتان استفاده کنید.

برای بسیار از بازنشتگان که زمان زیادی را منزل می گذرانند، طراحی داخلی ، امری ضروری است. ، همه این موارد نمونه هایی از مواد لازم و ضروری خانه هستن که میشه در طراحی پلان خانه دوبلکس کوچک، با کم ترین هزینه به کار برد. از طرفی تصمیم گیری برای انتخاب بهترین و مناسب ترین شغل، یکی از سخت ترین تصمیم های زندگی هر انسانی است. در این میان، به فراخور تولید کنندگان، متریال مورد استفاده، طرحهای گوناگون و سطوح کیفی و قیمت متفاوت، انبوهی از بشقابهای دیوار کوب قدیمی را می توان مطابق سلیقه و نیاز خود یافت نموده و البته، برخی فروشندگان با ارائه ی پکهای ویژه برای مشتریان خاص، اقدام به فروش بشقابهایی می نمایند که بعضاً عتیقه بوده و به قول این فروشندگان جزء کارهای شناسنامه دار هستند. اتاق های گوشواره کوچکتر از شاه نشین و در دو طرف آن قرار دارند. در شمال اندرونی فضایی بزرگ تر و آفتاب خور قرار داشت که به آن شاه نشین می گفتند. هشتی، اندرونی و بیرونی را از هم جدا می کند، سپس از راهرویی نسبتا باریک می گذریم و حیاط زیبای خانه خود را نشان می دهد. بیرونی، فضای عمومی خانه و معمولا متعلق به مردان بود و اندرونی گاه از طریق پرده ای ضخیم و گاه توسط دَر، دالان یا راهرو و پس از آن به بیرون راه پیدا می کرد.

طراحی ظریف و درخشان سالن ورودی، از بازدیدکنندگان با رنگهای نرم و دلپذیر، خطوط تمیز و یکدست و مجموعه ای از بافت های قابل لمس وغنی استقبال می کند. در نمای داخلی از گچبری های ظریف برای زیبا سازی استفاده می کنند . فرقی نمیکند آشپزخانهای به شکل L داشته باشید و یا U شکل، سعی کنید مثلثی را با استفاده از سه وسیله: سینک، یخچال و گاز تشکیل دهید. دالان راهرویی است که بعد از گذر از هشتی تو را به حیاط خانه می رساند. در بسیاری از موارد پیش اماده که پیش از شروع فرایند طراحی، یک هفته ای را عصر ها مهمان کارفرما بودم و سعی کرده ام که مدل و سبک زنذگی ایشان را کشف کنم. اختلاف محیطی ایجاد شده به طور خود به خود بین دو فضا مثل دو اتاق سلسله مراتب را در بافت سنتی ایجاد می کند. سَردَرها گاه آنقدر باسلیقه ساخته شده اند که پیش از ورود هم می توانی آن خانه رویایی را در ذهنت تصور کنی. برای مثال استفاده از پروفیل پنل شاید گزینه مناسب و یا زیبایی برای تجملی بودن نباشد، اما یک انتخاب کاربردی و مناسب است.

در شهری مانند یزد اما به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص، آب و هوای گرم و خشک، همجواری با کویر، تابستان های گرم و سوزان و زمستان های سرد و خشک، طوفان های شن و بسیاری موارد دیگر، سبک معماری قدری خاص تر به وجود آمد؛ معماری خاص، اصولی، ماندگار و بی نظیر. در اکثر قریب به اتفاق خانه های سنتی، محور اصلی بنا، محور شمالی جنوبی بودند، زیرا موقعیت مناسبی برای برخورداری از نور خورشید داشت و در زمستان گرمای مطبوع و در تابستان از سایه و خنکی برخوردار بود. حتی جالب است بدانید نام بسیاری از قسمت های خانه ها مانند تابستان نشین، زمستان نشین و سرداب نیز از اقلیم و ویژگی های آن گرفته شده است.

یک خانه کاملا سنتی از قسمت هایی مانند: سَکو، سَردر، کوبه دَر، هَشتی، دالان، بیرون خانه یا اندرونی، شاه نشین، گوشواره، نِشیمن، اتاق کار، اتاق خواب، اتاق ناشتا، تَختگاه، زمستان نشین، پَنج دَری، سه دَری، بالاخانه، اتاق کُرسی یا کُرسی خانه، تابستان نشین، تالار، تالار تنبی، حوضخانه، پایاب، زیرزمین، آبدارخانه، منبع آب یا آب انبار خصوصی، مَطبَخ، حیاط، حیاط خصوصی (نارنجستان)، باغچه یا گودال، سَرابستان، بادگیر، اُرُسی، ایوان، بهارخواب، بام، توالت و حمام و پَستو تشکیل شده است، اجزایی که هر کدام برای خود داستانی دارد. با نگاه به تاریخچه دکوراسیون داخلی متوجه میشوید که اولین ساختمان ها و حتی اولین صندلی ها هم با استفاده از چوب ساخته می شدند، پس می توان گفت که یکی از اصلی ترین متریال ها در دکوراسیون منازل چوب ها هستند.

به گفته صاحبان یکی از این خانه ها، سَردرها و نقش و نگارهای روی آن ها اصلی ترین بخش بیرونی خانه هستند که خبر از مقدار دارایی صاحبخانه را می دادند. در گذشته برای تامین روشنایی مورد نیاز در شب از مهتابی ها و لوستر ها استفاده می کردند؛ به مرور زمان لامپ های هالوژنی و لامپ های فلورسنت نیز در کنار لوستر ها که منابع اصلی نور در شب بودند، مورد استفاده قرار گرفتند تا ظاهری مدرن تر و زیبا تر به منازل ببخشند. خانه؛ واژه ای آشنا که فارغ از هر زبان و فرهنگ و ملیت و محل زندگی، نخستین معنایی که در ذهن می نشاند، آرامش است. کوبه یکی از لِنگه ها حلقه مانند است با صدایی زیر که مخصوص زنان است و کوبه لِنگه ی دیگر حالت چکشی دارد با صدایی بم که مردان از آن استفاده می کنند. تا حدی که زندگی از خانه های دو طبقه و حیاط دار به آپارتمان های به اصطلاح نُقلی ختم شد. خانه ای که در شکل های زیر مشاهده می کنید، قبل بازسازی یک خانه یک طبقه ساده بوده، اما بعداز بازسازی یه یک خانه یک و نیم طبقه با پارکینک و سه اتاق خواب تبدیل شده است.

در انتخاب تابلوها و اکسسوریها نیز این موضوع صدق میکند و از طرحهای ساده که اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته است در دکوراسیون داخلی خانه استفاده میشود. علاوه بر این تزیینات انعکاس اشعه های آفتاب از سطح آب به شیشه های رنگی اُرُسی، طرحی بی نظیر روی سقف گنبدی نقش می بندد و همچنین انعکاس نور بر شیشه ها نیز فرشی رنگین بر کف اتاق پهن می کند. این فضای کوچک که گاه تعبیر حیاطچه بیرونی هم برای آن به کار برده می شد، اگر کسی برای مثال خبری کوتاه آورده بود و نمی خواست مزاحم حریم خصوصی اهالی منزل شود و از سوی دیگر می خواست این خبر را مخفیانه اعلام کند و به گوش اهالی بیرون از منزل هم نرسد از این فضا استفاده می نمود. از موضوع بحث دور نشویم. حیاطی زیبا با حوض و باغچه های سرسبز که دور تا دور آن را اتاق ها با دَرها و پنجره های چوبی با شیشه های رنگی و تالار پُر کرده است. همچنین با حضور در یک فضای استاندارد به خوبی بتوانید خستگی خود را دور بریزید و انرژی دوباره بگیرید. حتی رنگ های روشن به کار رفته در بنا نیز در امان ماندن از گرما را در نظر داشتند.

مسیر دیگری نیز از حیاط به راهرو از آنجا به آستانه ی دَر و در نهایت به اتاق می رسد. از فضای TV ROOM خارج و وارد فضای پذیرایی می شویم تا سری به سایر اتاق ها نیز بزنیم. خوشبختانه کارفرما پذیرفت. و حدود دو سال پس از اتمام پروژه ی اجرای طراحی وقتی در تهران میزبان ایشان بودم، متوجه شدم که همان تغییر ساده چه طور بر سبک زندگی این پسر تاثیر داشته است و شاید از همه بیشتر مادر این خانواده از تیم طراح تشکر کرد. یک میز آرایش ساده و مدرن به زیبا تر شدن فضای اتاق کمک میکند. در این صورت اگر هشتی خانه مزین به نقش و نگارهای گچی و یا تزیینات معماری دیگری باشد، فضایی رویایی و زیبا را به صاحبان خانه هدیه می دهد. کف اتاق ها همگی از آجر هستند و روی دیوارهای گچی طاقچه های کنده کاری شده خودنمایی می کند.

بالای دَر یا همان سَر دَرِ خانه ها هلال مانندی است مزین به کاشی کاری و یا نقش و نگارهای گچی. این فضا که با نام سه دَری و پنج دَری نیز شناخته می شود، یک اُرُسی(پنجره) بالا رو با شیشه های رنگی نیز داشت، اتاق و سقف آن نیز با تزئیناتی دیدنی از جمله نقاشی های زیبا، گچ بری ها و آیینه کاری مزین شده است. ریزه کاری و پیچیدگی های زیادی در طراحی دکوراسیونداخلی خانه است. بدون شک رسیدن به نتیجه مورد نظر باعث میشود، این کار برای تمام قسمت های منزل شما وجود داشته باشد و شما تا مدت زمان زیادی از این تغییرات رضایت کافی داشته باشید.

اولین سوالی که برای طراحی دکوراسیون پذیرایی از کارفرما می پرسم این است که در سال به چه میزان قرار است از این فضا استفاده شود. اگر سبک پذیرایی ، کلاسیک باشد، احتمالا هزینه های زیادی برای کاغذ دیواری های براق و پر از طرح، پرده های با شکوه و لوستر های مشعشع می گردد. طراحی به سبک مدرن در دو تم تیره و روشن انجام می شود و برای طرفداران هر یک از تم ها، ترکیبات رنگی روانشناسی شده و جذابی در نظر گرفته شده است. یکی دیگر از مهم ترین نکاتی که در باید رعایت کنید، این است که از رنگ های روشن استفاده کرده و رنگ های تیره را کنار بگذارید. آب انبارها، خانه های درهم تنیده و رمزآلود با اجزای حیرت انگیز و دیواره های بلند و خشتی، طاق ها، حوض های وسط حیاط و درختان زیبا برای گریز از آفتاب سوزان و باد و لذت بردن از تابستان های گرم، کوچه های باریک و پیچ در پیچ و بادگیرهایی که بعد از پیچ هرکوچه به چشم می آیند، شاخصه های این سبک معماری هستند، سبکی که تمام نیازهای مردمان این منطقه را درنظر گرفته و در تمام سازه های خود به آنها پاسخ داده است.

قطعا وجود این سنتیهای زیبا و ترکیبشان با طراحی مدرن خانه با وجود تضادی که دارد باعث جذابتر شدن فضا میشود! یکی حلقه مانند با صدای زیر که مخصوص زن ها است و دیگری حالت چکشی و صدای بم دارد که مردها به وسیله آن حضور خود را اعلام می کردند. این کوبه ها صاحبخانه را پیش از باز کردن دَر آگاه می کردند که جنسیت آنکه کوبه را می کوبد چیست. دالان ها در واقع فضاهای خانه را ساماندهی می کردند و باعث ارتباط آن ها با هم می شدند. شهرهای کویری به دلیل اقلیم ِخاص، معماریِ خاص خود را دارند. خانه های سنتی ایرانی همساز با اقلیم هر منطقه هستند و با تغییر آب و هوا حس و بافت آن منطقه را به خود می گیرند طراحی ویلا در فیروزکوه به علت سرمای شدید این منطقه تفاوت های بسیاری در خانه های کویری در یزد و کرمان دارد. شگرد طراحان داخلی برای تغییر دکوراسیون خانه – جالبز, صنایع چوب فن و هنر, طراح دکوراسیون کیست؟ در حین طراحی به کارفرما پیشنهاد دادم که فضای تی وی روم به طور کلی تغییر کند که قطعا بر سبک زندگی پسر 6 ساله ای که در سال بعد باید به مدرسه می رفت موثر خواهد بود.

به کلید واژه هایی که در حین گفت و گو به کار می برد دقت می کنم تا بتوانم آنجه در پس ذهنش می گذرد را پیدا کنم. میزان علاقمندی نسبت به این دکوراسیون رابطه مستقیمی با خصوصیات و ویژگیهای خاص آن دارد که این نوع دکوراسیون را از دیگر دکوراسیونها جدا میکند. مسئولیت پروژه طراحی داخلی خانه شیبا بر عهده ی تیمی از معماران کمپانی معماری Mandai بود. طراحی داخلی برنامه های طراحی خانه به شرح زیر ایجاد می شوند. بدون شک خانه های قدیمی با معماری اصیل و خاصِ مناطق گرم و خشک از زیباترین جاذبه های گردشگری این شهر به شمار می آیند. این فضا با دیوارهایی بلند از فضای عمومی خانه جدا می شد تا از دید نامحرمان حفظ شود. هَشتی ها با دالانی کوتاه یا گاه بلند به کوچه متصل می شدند.