بتن چیست انواع بتن، ویژگی و کاربرد های آن

پمپ مورد استفاده معمولا به صورت منعطف است تا بتوان به آسانی بتن را در محل مورد نظر اجرا نمود. زمانی که بتن ریخته شده با وزن خود متراکم شود، بتن خود متراکم نامیده می شود. از لحاظ ویژگی های دیگر نیز باید توجه داشت که بتن با مقاومت بالا، روان گرایی کمتری دارد که یک مشکل محسوب می شود. المان های فولادی مورد استفاده در بتن جهت تسلیح می توانند به شکل راد، میلگرد و یا شبکه باشند.

بتن چیست انواع بتن، ویژگی و کاربرد های آن

در دهه های ۱۹۳۰ تا ۱۹۵۰ ستونهای مسلح با بار خارج از محور، شالوده های بتن مسلح و نیز مقاومت نهایی تیرها و بتن پیش تنیده بیشتر مورد توجه محققان قرار قالب بتن سپنتا گرفت. از سال ۱۹۶۳ آیین نامه ACI طراحی سازه های بتنی را بر اساس مقاومت نهایی بنا نهاده است و تحقیقات فراوانی روی اعضای سازه ای بتنی انجام گرفته و هنوز ادامه دارد. همچنین رانسام ( E. L . Ransome ) در دهه ۱۸۷۰ در شهر سانفرانسیسکو از بتن مسلح استفاده نمود. وی در سال ۱۸۸۴ استفاده از میلگردهای آجدار را به منظور چسبندگی بهتر میلگرد با بتن به نام خود ثبت نمود. وی در طی سال های ۱۸۹۱-۱۸۸۹ ساختمان موزه دو طبقه ای را از بتن مسلح ساخت.

کاربرد های بتن اعلا در ساختمان های بلند می باشد که نیاز به کاهش وزن سازه می باشد و یا محدودیت های معماری طراح را ملزم به استفاده از اعضای سازه ای کوچک می کند. یک نمونه از این سازه ها، ساختمان شیکاگو به ارتفاع 295 m است که با بتن با مقاومت فشاری 800 kg/cm2 ساخته شده و بلند ترین ساختمان بتنی آمریکا محسوب می گردد. بتن مسلح یکی از انواع بتن است که از آرماتور برای تحمل مقاومت در برابر کشش استفاده می‌ کند. از این رو قرار دادن آرماتور مسئولیت تحمل تنش‌ های کششی را بر عهده خواهد داشت. بتن آرمه با عملکرد ترکیبی بتن ساده و تقویت کننده فولادی کار می‌کند.

به همین دلیل، سطح المان‌های تقویت‌کننده معمولا به صورت زبر و آج‌دار ساخته می‌شوند. بتن مسلح در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی از مقاومت فشاری بالایی برخوردار است. بتن با آبی بیش از مقدار مورد نیاز اجرا می شود ، سپس پیش از گیرایش بتن ، آب اضافه با استفاده از پمپ خلاء مکیده می شود. زمانی که بتن ریخته شده با وزن خود متراکم شود ، بتن خود متراکم نامیده می شود. بتن خود متراکم کارایی بالایی دارد و این بتن به دلیل کارایی بالا به بتن ریزشی نیز نامیده می شود.

این بتن از آهک به‌جای سیمان، همراه با سنگ‌دانه‌های سبک مانند الیاف شیشه یا ماسه استفاده می‌کند. بتن آهکی دارای مزایای زیست‌محیطی زیادی است زیرا به‌راحتی تمیز می‌شود و قابل‌تجدید است. برخی از انواع بتن میلیاردها سلول هوای میکروسکوپی را در هرسانت مکعب ایجاد می‌کنند، حباب‌هایی که قطر آن‌ها حدود چند هزارم اینچ است و به‌طورمعمول بین 4 تا 7 درصد از حجم کل بتن را تشکیل می‌دهند. این فضاهای ریز هوا، فشار داخلی وارده بر بتن را برطرف می‌کنند. آن‌ها محفظه‌های کوچکی را فراهم می‌کنند که در هنگام یخ زدن، آب می‌تواند در آن منبسط شود و درنتیجه فشار داخلی بتن کاهش می‌یابد. هوا با افزودن عوامل مختلف مانند الکل‌ها، رزین‌ها یا اسیدهای چرب در طی فرآیند مخلوط شدن در بتن تحت نظارت دقیق مهندسی باید انجام شود.

  • در مدت 10 روز در مقایسه با 28 روز بتن معمولی به مقاومت فشاری می‌رسد.
  • انواع بتن را در بالا معرفی کردیم، حالا می‌ توانید برای پروژه خود از بهترین نوع بتن استفاده کنید.
  • بتن متخلخل یا نفوذپذیر ، نوعی بتن است که به گونه ای ساخته شده تا آب بتواند درون آن نفوذ کند.
  • در بتن پلیمری سنگدانه‌ ها به جای سیمان با پلیمر گره می‌ خورند.
  • بتن پمپی یا بتن با کارایی بالا، دارای خواصی است که آن را برای اجرا به روش پمپاژ مناسب ساخته است.

لوله ای که برای تخلیه ی بتن استفاده می‌شود، می‌تواند ساده و سخت و یا انعطاف پذیر باشد که بسته به نوع پروژه انتخاب می‌شود. یکی از مسائل مهم برای استفاده از بتن در ساختمان های بلند، روش انتقال آن به ارتفاعات بلند است. از این رو بتنی طراحی شده است تا بتوان به راحتی آن را به ارتفاعات بلند یک ساختمان پمپ کرد. بتن متخلخل یا نفوذپذیر ، نوعی بتن است که به گونه ای ساخته شده تا آب بتواند درون آن نفوذ کند.

این نوع سنگدانه‌ ها معمولاً در ساخت نیروگاه‌ های اتمی‌ و پروژه‌ های مشابه مورد استفاده قرار می‌ گیرند. سنگدانه سنگین به سازه کمک می‌ کند تا در برابر هر نوع تابش هسته‌ ای از خود مقاومت نشان دهد. این محصول همان بتن معمولی با اندکی تفاوت است که بیشتر برای اهداف معماری استفاده می‌شوند. مخلوط بتنی استامپی از شکل و طرح متفاوت برخوردار است و روی سازه‌های بتنی قرار می‌گیرند تا یک طراحی جذاب ارائه دهد.

بتن پیش تنیده

در واقع برای بناهای ساخته‌شده با مصالح بنایی، شرایط محیطی معمول و مواردی که مصالح ساده با کارایی، مقاومت و زمان گیرش نرمال کفایت می‌کند، از بتن ساده استفاده می‌کنند. برای مثال در دیوارهای نگهبان وزنی، برخی پی‌سازی‌ها و سدها از حجم زیادی بتن معمولی استفاده می‌شود. تولید زیاد گوگرد در سال های اخیر، منجر به استفاده از آن به عنوان یکی از مصالح ساختمانی ارزان قیمت در بتن گوگردی و بتن با گوگرد تزریقی شده است.

بتن سبک (فوم)

بتنی که وزن مخصوص آن کمتر از ۱۹۲۰ کیلوگرم بر متر مکعب باشد، در دسته بتن های سبک جای می گیرد. استفاده از سنگدانه های سبک در بتن منجر به تولید بتن سبک می شود. افزودنی هایی که به بتن اضافه می شوند منجر به تقویت برخی از خواص آن می شوند.

شرایط ساخت ملات بتن چیست؟