مقایسه رنو ساندرو و برلیانس H320 – خودروچی

از میان هشت خودروی این گروه، فورد رنجر خودرویی است که کمترین تنش را در کارکرد پیشرانه به راننده منتقل میکند زیرا پیشرانه پرحجم و خوب آن در ترکیب با گيربكس نرم بهترین عملکرد را در مناطق شهری و بيابانی فراهم می آورد. رویه خودروسازان همواره به سمت افزایش راحتی و بالا بردن ایمنی در خودروهاست که این موضوع از مدل های کوچک شهری گرفته تا خودروهای تجاری بزرگ به خوبی رعایت می شود، چرا که خریداران صرف نظر از خودروی خریداری شده به دنبال دست یابی به بیشترین رفاه هستند از این رو حتی چنین وانت های بزرگی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. آریو همراه با دو پیشرانه به بازار معرفی شد که اکثر خودرو های آن دارای موتور 1.6 لیتری هستند، پیشرانه های این خودرو توسط میتسوبیشی ساخته شده و اگر به ظاهر آن نگاه بیندازید متوجه آرم نیز می شوید. لازم به ذکر است که بدلیل افزایش قیمت ها، در آبان ماه سال ۱۴۰۰ نرخ ماشین آلات از سوی اتحادیه صنف دارندگان ماشین های کمپرسی و راهسازی تهران اصلاح گردیده که متعاقباً اعلام خواهد شد.

مقایسه ماشین های ایرانی و خارجی

به طور کلی راحتی، سطح تجهیزات و تکنولوژی به کار رفته در این خودرو در نوع خود کم نظیر به حساب می آید تا برخی از اولین ها در کلاس وانت ها مانند کروزکنترل تطبیق شونده، سیستم هشدار حرکت بین خطوط و سیستم کمکی حرکت در اتوبان ها در آن قابل مشاهده باشد. نکته جالب توجه در خصوص تریتون است که با وجود قیمت کمتر، عمال هیچ مورد کمتری از رقبای دیگر خود ندارد و می توان تجهیزات استانداردی مانند سیستم تهویه مطبوع دو منطقه ای (در هایلوکس، كلرادو و ایسوزو به صورت تک منطقه ای)، رهياب ماهواره ای (در كلرادو وجود ندارد) و دوربین دید عقب (در فورد رنجر با اضافه پرداخت مجموعه ایمنی به ارزش 1100 دلار میتوان آن را در اختیار داشت) را در آن مشاهده کرد. میتسوبیشی تریتون اِكسيد 47هزار و 490 دلار مزدا بيتي50 ايكس تي 51هزار و 700 دلار ایسوزو وي-مكس الاس 53 هزار دلار نیسان ناوارا استي-ايكس 54هزار و 490 دلار فولکس واگن آماروک هایالن 55هزار و 490 دالر تویوتاهای لوکس اس آر 55 5 هزار و 990 دلار فورد رنجر ايكس ال تي 56هزار و 690 دلار هولدن كلرادو زد57 71هزار و 190 دلار با این وجود اختلاف میان ارزان ترین و گران ترین خودروی گروه حدود 10 هزار دلار است تا به لحاظ ارزش در برابر رقم پرداختی میتسوبیشی بهترین گزینه به حساب آید.

آریو یکی از خودرو هایی می باشد که کم تر شناخته شده است و موفق نشده است محبوبیت زیادی به دست بیاورد، برخی از کارشناسان معتقد هستند که دلیل این موضوع تصمیمات اشتباه سایپا بوده است، تصمیمات غیر منطقی سایپا سبب شد تا در همان ابتدا آریو به حاشیه کشیده شود! افزون بر گزینههایی که در مطلب به آنها اشاره شد، شما میتوانید با استفاده از ابزار مقایسهی خودرو و مشاورهی خرید وب سایت همراه مکانیک به لیستی از خودروها بر اساس بودجه خود دسترسی داشته باشید. در حالی که بیشتر خودروهای این جمع دارای یک توربو در پیشرانه خود هستند، فولکس و نیسان از تکنولوژی دوتوربو بهره میبرند تا از پیشرانه های کم حجم تر، قدرت بیشتری را استخراج کنند. زیرا هم دارای امکانات مناسبی می باشد و هم از ظاهری مناسبی برخوردار است، اما متاسفانه شرکت سایپا برنامه ریزی درستی برای آن انجام نداده است و با قیمت گذاری های نا مناسبی که بر روی آن انجام داده است زمینه شکست آن را فراهم کرد.

اما در این میان، گروه هایی از مشتریان هم هستند که اولویت های دیگری در انتخاب خودرو دارند. در آخر با این که در خودرو آریو از طراحی چشمگیری استفاده نشده است اما نکته مثبت آن این است که تمام بخش های آن با یکدیگر هماهنگ هستند. البته عملکرد این سیستم ها در هر خودرو متفاوت است و به همان اندازه هم نظر افراد، چرا که برخی سیستم چندرسانه ای تویوتا را خوب میدانند و برخی امتیاز بیشتر به ایسوزو و یا مزدا میدهند، ولی تقریبا همه بر این عقیده اند که بدترین سیستم به میتسوبیشی اختصاص دارد! امنیت تیبا بیشتر است یا پراید؟ در پاسخ به این سوال بهتر است در نظر داشته باشید که با توجه به مشخصات فنی متفاوتی که این دو خودرو دارند می توان به این نتیجه رسید حجم موتور تیبا به نسبت پراید بیشتر است و گشتاور خروجی و سرعت شتاب بالاتر نیز دارد.

پیش از نوسانات نرخ ارز، خریداران خودروهای وارداتی همواره از قیمت این محصولات در بازار شکایت میکردند و با مقایسه قیمت خودروهای وارداتی با مشابه آنها در بازار بینالمللی از اینکه باید مبالغ بیشتری را پرداخت کنند به مقایسه تخصصی خودرو نوعی شاکی بودند. پیکاپ ها، وانت بارها، شاسی بلندهای دوکابینه و کلا خودروهایی از این دست که به هر نام دیگری خطاب میشوند، بیش از آن چه به نظر می آیند برای مشتریان جذاب هستند و به نوعی می توان آنها را در دسته خودروهای شاسی بلند پر فروش حداقل در بازارهایی همچون ایالات متحده و استرالیا دانست. شاهین روی پلتفرم SP100 سایپا طراحی شده و یکی از خودروهایی است که در طرح ثبت نام سایپا در سال ۱۴۰۰ به مشتریان عرضه میشود. به طور کلی مصرف کنندگان انتظار دارند با توجه به مبلغ پرداختی، امکانات درخور توجهی را دریافت کنند و این درحالی است که شرکتهای سایپا و ایران خودرو به دلیل وضعیت ناشی از تحریم و عدم همکاری با شرکتهای خودروسازی در سراسر جهان، توان ارائه خروجی باکیفیتتر با قیمت معقول را ندارند.

مقایسه خودرو مستر شوفر

سایر خودروها در این بررسی از پیشرانه های چهار ضعیف به نظر میرسد، چرا که با 178 اسب بخار قدرت و گشتاور 450 نیوتنمتری به وضوح عقب تر از رقبای خود است، در عین حال تویوتا همچنان گيربكس شش دنده اتوماتیک را برای آن برگزیده که البته عملکرد خوبی را از خود نشان میدهد. همانند شاسي بلندها، بازار این پیکاپ ها نیز به خصوص درسال های اخیر بسیار داغ شده که حتی اثرات آن را می توان در بازار داخلی با حضور انواع مختلف این خودروها از چینی و غیر چینی مشاهده کرد. با نگاهی به داخل خودروها همچنین مشخص می شود که تنها آماروک به طور پیش فرض دارای ورودی يواس بي نیست، هر چند که همانند مدل های 2016 دیگر فولکس، سیستم چندرسانه ای با صفحه نمایش پیشرفته تر، دوربین دید عقب بهتر و سیستم اپل پلی و یا آندروید اتو برای نخستین بار در این خودرو به کار گرفته شده که البته در بسیاری از بازارها هنوز در دسترس نیست.

به ارزش دو هزار دلار می توان به آن مجهز شود. در آن طرف با سمند روبهرو هستیم که بهدلیل وزن زیاد از شتاب کمتری نسبت به پژو 405 بهرهمند است. ایسوزو MAX-D با چیدمان چهار سیلندر، حجم سه را استفاده کرده تا انتظارات از آن زیاد باشد، ولی در کمال ناباوری کمترین قدرت یعنی 174 اسب بخار و گشتاور 380 نیوتن متر را در اختیار دارد، همچنین گيربكس آن از نوع پنج دنده اتوماتیک انتخاب شده تا در مجموع سن زیاد قوای محرکه آن در برابر خودروها دیگر مشخص شود.

با اضافه شدن شرگت لامبورگینی به برنامه جمع شرکت های خودرو سازی موجود در برنامه به عدد 48 رسید ! تفاوت سبک طراحی نمای پشت آریو با محصولات دیگری هماندد جی 5 در این است که بدون هیچ حالتی و همانند چراغ های جلو به صورت معمولی استفاده شده است، این در حالی است که در خودرو های جدید تلاش می شود از چراغ هایی استفاده کنند که حالت کشیده دارد و ظاهر جذاب تری به خودرو می دهند. از آن جایی که خودرو آریو با دو پیشرانه و دو جعبه دنده عرضه می شود طبیعتا شما طیف وسیع تری برای انتخاب دارید.

ارزش، قوای محرکه، قابلیت های شهری و آفرود، قابلیت حمل بار و فضای داخلی مورد بررسی قرار گرفتند که در نهایت با در نظر گرفتن شاخص الحاقی که همان معیار وزنی امتیازات آزمایش کنندگان است، بهترین خودرو مشخص شود. خسارت ناشی از رانندگی اتومبیل و مشارکت آن در رقابت های اتومبیل رانی یا آزمایش سرعت. بر همین اساس، هر هشت خودروی این بررسی از پیشرانه های دیزلی بهره می برند و برای مقایسه عادلانه تر همگی آنها نیز مجهز به گيربكس های اتوماتیک شده اند زیرا عملا تقریبا تمامی خریداران در این محدوده قیمتی خودروی خود را با گيربكس اتوماتیک سفارش می دهند. اما در شرایطی که خریداران تنها به وجه قیمتی توجه دارند و بر اساس این فاکتور نسبت به مقایسه خودروهای حاضر بازار داخل و محصولات عرضه شده توسط برندهای مطرح خودروساز در بازارهای بینالمللی توجه دارند اما کارشناسان نظرات متفاوتی در این زمینه دارند.

مورد دیگری که از بزرگ ترین نقاط ضعف آریو می باشد مربوط به کمک فنر های آن است که در کوتاه مدت به تعویض احتیاج پیدا می کنند. به دلیل فضای بالایی که کابین های این خودرو دارد خودرویی مناسب برای خانواده ها می باشد و قطعا تمامی افراد در آن راحت خواهند بود. بپردازد. در اولین قسمت از برنامه چهارچرخ، خبرگزاری برنا میزبان مجتبی رضاخواه نماینده مجلس شورای اسلامی،بهرام شهریاری قطعه ساز خودرو و علی خسروانی کارآفرین صنعت خودرو بود.

امروز ۲ مورد از این ۳ گزینه را رو در روی یکدیگر قرار دادیم تا ببینیم که در نهایت رنو ساندرو بهتر است یا برلیانس H320؟ علاوه بر آن با توجه به این که مقداری از قطعات کرومی استفاده شده است تا حدی موفق شده اند ضعف قسمت های پلاستیکی را پنهان کنند. به ازای اضافه کردن گیربکس اتوماتیک، EBD از سیستم ترمز این خودرو کم شده و دیگر خبری از تاشو خودکار در آینه های جانبی نیست. هماکنون سایپا132 SE با قیمت نقدی 20.692.000 تومان در نمایندگیهای مجاز سایپا و قیمت حدودی 21.500.000 تومان در بازار آزاد به فروش میرسد. شرکتهای فعال در زمینه خرید و فروش انواع ماشین، رابطه میان قیمت خودرو و فروش آن را با ترکیبی از اصول علمی و تجربی در بازار روز خودرو، تحلیل میکنند و میکوشند با استفاده از روابط و منابع خود، خودرو هر فروشنده شخصی را به بهترین قیمت و در سریعترین زمان ممکن به فروش برسانند.

اما فورد به تازگی تغییری در پیشرانه خود انجام داده تا پاسخ گویی پدال گاز به آن سریع تر باشد چیزی که در بررسی عملی در مقابل مزدا به خوبی مشخص است. معمولا خریداران این وانت ها برای زیباتر کردن خودروهای خود چرخ های استاندارد را با نمونه های بزرگتر تعویض می کنند که در این مورد ناوارا، هایلوکس و كلرادو با رینگ های بزرگ 18 اینچی عملا کار خریدار را راحت کرده اند، ضمن این که آماروک، بي تي 50، دي- مكس، تریتون و رنجر همگی با رینگ های 17 اینچی آلومینیومی به فروش می رسند. سواری نرم و راحت و داشتن فضای نسبتا خوب از ویژگی های مثبت این خودرو به حساب می اید. برخی از تجهیزات این وانت شامل، سانروف و دریچه های هوای ردیف دوم در هیچ یک از خودروهای دیگر وجود ندارد ضمن اینکه در کنار هایلوکس و دي-مكس تنها خودروی مجهز به سیستم ورود بدون کلید است، همچنین در کنار تویوتا ناوارا نیز دارای چراغ های روشنایی در روز ال ايي دي است.

در مجموع طراحی هر دو خودرو مناسب ارزیابی میشود و برای زمان خود طرفداران زیادی را به خود جلب کردهاند. بدین ترتیب، طبق آمار از ۲۲۰ هزار و ۸۹۹ دستگاه خودرو تولیدی گروه خودروسازی سایپا در مجموع هشت ماهه امسال، ۱۶ هزار و ۱۹۹ دستگاه ناقص باقی مانده و قابلیت تجاریسازی داشته است. میزان قدرت تولیدی این پیشرانه نیز با 197 اسب بخار در سه هزار دور در دقیقه یکسان است و گشتاور 470 نیوتن متری نیز به صورت برابر به چهار چرخ خودروها منتقل میشود. البته با وجود اینکه دومین پیشرانه کم حجم گروه محسوب می شود، ولی با قدرت 188 اسب بخار و گشتاور 450 نیوتن متر که تمام این نیرو از طریق گيربكس هفت دنده اتوماتیک به هر چهار چرخ منتقل میشود، عملکرد در خور توجهی را از خود نشان میدهد. هرچند تمام هشت خودروی این جمع توانایی حرکت در مسیرهای آفرود را دارند، ولی بیشتر افراد از آنها در مناطق شهری و جاده ها استفاده میکنند.

تمامی این موارد در حالی است که قطعات این خودرو به راحتی پیدا نمی شود و برای تعویض آن ها باید هزینه های بالایی پرداخت کنید. فروش کم تر آریو در مقابل خودرو های هم رقیب دیگر مانند برلیانس سبب شده است تا اکنون کم تر کسی حاضر باشد به سراغ این خودرو برود، بازار کم رونق آریو یکی از عیب های بزرگ این خودرو می باشد. اما زمانی که در خودرو نشسته و هر دو را برای اولین بار تست میکنید به این نتیجه خواهید رسید که فضای داخل خودروی ایکس ۳۳ اسپرت اندکی بیشتر و راحتتر از رقیب خود است و این مزیتی برای این خودرو به حساب میآید. البته این حجم کمتر باعث می شود برای جابه جایی بارهای سنگین فشار بیشتری در مقایسه با خودروهای دیگر به پیشرانه آماروک بیاید، ولی این موضوع به اندازه ای نیست که در عملکرد خودرو اختلال ایجاد کند، چرا که ضرایب دنده وسیع تر آن باعث می شود تا انعطاف بیشتری برای راننده به وجود بیاید به خصوص این که این تعویض ها به نرمی نیز انجام می شوند.

مقایسه تخصصی خودرو

یکی از نقاط قوت پژو 2008 و هایما اس 5 پلاس در ایران، تجهیزات ایمنی مناسبی است که دارند و به نظر میرسد یکی از دلایل خرید این خودروها در ایران نیز همین است؛ چرا که در بازار داخلی ما خودروهای داخلی کیفیت مونتاژ مناسبی ندارند و از نظر ایمنی نمرات خوبی نمیگیرند. همچنین مواردی مانند در فلزی بخش بار با چراغ های ال اي يدي و یا رکاب های منحصر به فرد جانبی که در رنجر، ناوارا، دي-مكس و آماروک به صورت سفارشی است، در این خودرو جزء ادوات استاندارد به حساب می آید. قابل توجه ماشین باز های عزیز!