مهندس سابق اپل توضیح می دهد که چگونه جادوی عملکرد M1 Mac 10 سال پیش شروع شد

اپل با انتخاب یک معماری فوق‌اسکالار بسیار OoO (خارج از سفارش) توانست از تراشه‌هایی با ترانزیستورهای رو به افزایش (16 میلیارد در M1!!) استفاده کند. . و همه اینها با ARM ISA سفارشی طراحی شده توسط اپل امکان پذیر شد.

ران با نشان دادن اینکه چقدر از منحنی اپل جلوتر است، خاطرنشان می کند که اولین تراشه ARM 64 بیتی اپل، A7، در سال 2013 با معماری مجموعه دستورالعمل های سفارشی (ISA) عرضه شد. این بدان معناست که ARM64 قبل از اینکه ARM “طراحی پایه” خود را داشته باشد، توسط اپل ساخته شده بود و آماده فروش به اشخاص ثالث بود.

A7 دارای 2 هسته در حدود 1.3 گیگاهرتز بود، اکنون A14 دارای پردازنده 6 هسته ای تا 2.99 گیگاهرتز، GPU 4 هسته ای و موتور عصبی 16 هسته ای است. در همین حال، مک های M1 دارای پردازنده های 8 هسته ای با سرعت کلاک 3.2 گیگاهرتز (4 با راندمان بالا و 4 عملکرد)، یک پردازنده گرافیکی 8 هسته ای و یک موتور عصبی 16 هسته ای هستند.

— Shac Ron ₪ (@stuntmen) 5 ژانویه 2021

با پرداختن به جزئیات فنی بیشتر، ران می‌گوید که شرط اپل بر روی تکامل ARM این بود که “با ساعت کم” و “OoO بالا” پیش رود. این به این واقعیت اشاره دارد که اپل بیشتر و بیشتر از هسته‌ها استفاده می‌کند و با سرعت کلاک کمتر (که با گذشت زمان افزایش می‌یابد) شروع می‌کند.

FTC: ما از لینک های وابسته خودکار درآمدزا استفاده می کنیم. بعد از.


اولین مک های مک M1 موفقیت بزرگی در سطوح مختلف کسب کردند و صنعت فناوری مشتاق است تا عملکرد اپل سیلیکون را با دریافت تراشه های سفارشی توسط کل خط مک، باز کند. اکنون، یکی از مهندسان سابق اپل، جزئیات جالبی را در مورد پیشرفت‌های کلیدی ARM که اپل حدود 10 سال پیش انجام داده است، به اشتراک گذاشته است که منجر به جادوی عملکرد Mac M1 امروزی شده است. و به ویژه، کار اپل واقعاً بقیه صنعت را در پیشروی با ARM سوق داده است.

Arm64 به هیچ وجه ظاهر نشد، اپل ARM را استخدام کرد تا یک ISA جدید برای اهداف خود طراحی کند. زمانی که اپل شروع به فروش آیفون‌های حاوی تراشه‌های arm64 کرد، ARM حتی طراحی اولیه خود را برای صدور مجوز به دیگران تکمیل نکرده بود.

رون اشاره می کند که اپل کار روی ARM64 را در سال 2010 آغاز کرد و زمانی که در سال 2013 راه اندازی شد، واقعا کوالکام و سامسونگ را غافلگیر کرد.



[ad_2]

Source link

بخش اپل سیلیکون 9to5mac فارسی

— Shac Ron ₪ (@stuntmen) 5 ژانویه 2021

ARM استانداردی را طراحی کرده است که به مشتریان خود خدمت می کند و بازخورد آنها را در مورد تکامل ISA دریافت می کند. در سال 2010، تعداد کمی به هسته ARM 64 بیتی اهمیت می دادند. سامسونگ و کوالکام، بزرگترین فروشندگان موبایل، مطمئناً هنگام تحویل اپل در سال 2013 غافلگیر شدند.

در پایان، ران فکر می‌کند که عملکرد باورنکردنی Mac M1 به دلیل ARM ISA نیست، بلکه به لطف کار خلاقانه‌ای که اپل در سال 2010 راه‌اندازی کرد، به ARM ISA مربوط می‌شود.