کدام فلز بهترین رسانایی الکتریکی را دارد؟ طلا، پاسخ صحیح نیست! اصفهان آهن | brassonline

این نوع آلیاژ از سالیان دور تا به امروز در صنایع و موارد مختلف کاربرد داشته است. در ادامه این مطلب ازسایت ثامن تجارت، اطلاعات بیشتری درمورد این فلز کسب می کنیم و درباره انواع، ویژگی ها و کاربرد های فلز برنج توضیح می دهیم. اسید روی طلای خالص کار نمیکنه چون این فلز از نظر شیمیایی پایداره. پس اگه اسید رو روی فلزی که نمیدونین طلاس یا آلیاژ برنجه میریزین و تغییر رنگ یا حباب می‌بینی، اون فلز برنجه. برنج و برنز بدین علت ساخته می‌شوند که در بسیاری از کاربردها نمی‌توان به طور مستقیم از مس استفاده کرد، زیرا برخی خصوصیات لازم را ندارد. ترکیب مس با روی و تشکیل برنج آن را برای ساخت آلات موسیقی، اتصالات لوله‌کشی و زیپ مناسب می‌کند.

از جمله ویژگی هایی که می توان در آن مس، برنز و برنج را با یکدیگر مقایسه کرد مقاومت آن ها در برابر خوردگی ست. برنز اغلب در اثر تماس با هوا اکسید می شود و یک لایه محافظ روی آن تشکیل می شود. در نتیجه می توان گفت که برنز در برابر خوردگی مقاوم است. مس یک فلز غیر آهنی ست که به صورت خالص نیز یافت می شود.

فلز برنج و خواص آن

فلزات رسانای الکتریسیته هستن، اما آلیاژهای اونها رسانایی کمتری نسبت به عناصر خالص دارن. به‌عنوان مثال، رسانایی فلز برنج ۲۸% رسانی مسه، درحالیکه طلا حدود ۷۰% رسانایی فلز مس رو داره. طلا فوق‌العاده نرمه و اگه اون رو روی سطحی سرامیکی خراش بدین، یک خط طلایی کشیده میشه. اما برنج سخت‌تره و روی هیچ سطحی اثر زردی باقی نمیذاره ولی در عوض، فشار دادن آلیاژ برنج روی سطح سرامیکی یک رگه سیاه رو ایجاد میکنه.

  • اگر از اکستروژن داغ برای بیلت‌ها استفاده نشود، باید آنها را دوباره گرم کرد و برای آن که به ضخامت مورد نظر برسد، از نورد گرم استفاده می‌شود.
  • کاربرد این نوع آلیاژ مس بیشتر در سیم و کابل کواکسیال است.
  • متخصصان این عرصه، فلزها را بر مبنای میزان رسانایی الکتریکی درصدبندی کرده‌اند.
  • طلا رسانای الکتریکی خوبی است و به هنگام قرار گرفتن در معرض اکسیژن زنگ نمی‌زند.
  • در ادامه به چند پرسش مطرح شده در مورد رسانای الکتریکی مواد مختلف پاسخ داده خواهد شد.
  • حضور روی نیز در تعیین رنگ آلیاژهای برنجی نقش دارد و رنگهای متنوعی را از قرمز تا زرد می خرید و فروش عرضه انواع آلیاژ پوشاند.

در طرف دیگه، طلای خالصه که حتی زیر جاذبه قوی‌ترین آهنرباها یک سانت هم جابجا نمیشه. فولاد ضد زنگ یکی از ضعیف‌ترین رساناهای الکتریکی در میان فلزات است. اما درجه‌بندی‌های مختلف این فلز کاربردهای مهمی در صنایع الکترونیک دارد. نیمه‌رسانای نوع p با اضافه کردن عنصر خارجی با سه الکترون ظرفیت ایجاد خواهد شد. به عنوان مثال، اگر اتم بور به اتم ژرمانیوم اضافه شود، سه الکترون ظرفیت آن با اتم‌های ژرمانیوم پیوند برقرار می‌کنند. اما یکی از الکترون‌های اتم ژرمانیوم بدون تشکیل پیوند باقی خواهد ماند.

برنج با ۳۶ تا ۴۰ درصد روی [ویرایش]

علاوه بر این برخی از عناصر آلیاژ مس ، آلیاژهایی مانند برنج و برنز را تولید می کند که هر یک در زیر شرح داده شده است. فلزی انعطاف پذیرتر است، می توان آن را خم کرد و سایر عملیات ماشینکاری را به راحتی روی آن انجام داد. مس و اغلب آلیاژهای آن شکل پذیری بالایی از خود نشان می دهند. برنج نیز انعطاف کمی دارد و قابلیت ماشین کاری از دو فلز دیگر کمتر است. همانطور که گفتیم، برنج انواع مختلفی از آلیاژهای فلزی را در بر می‌گیرد.

کدام فلز بهترین رسانایی الکتریکی را دارد؟ طلا، پاسخ صحیح نیست! اصفهان آهن | brassonline