گزارش جدید آنچه را که احتمالاً پوچ ترین دوره آزمایشی ضد انحصار وزارت دادگستری است روشن می کند. یکی از بخشها اشاره میکند که اپل در سال گذشته نیمی از هزینهای را که برای خرید مجدد سهام AAPL انجام داده، صرف تحقیق و توسعه (R&D) کرده است، و این را به عنوان “اثبات” عدم رقابتی که شرکت با آن مواجه است، ارائه میکند.
این در تضاد با گوگل است که هزینههای تحقیق و توسعهاش با بازخرید سهاماش مطابقت دارد و نشان میدهد که این بدان معناست که غول جستجو با رقابت قویتری روبرو میشود.
بازخرید سهام AAPL
بازخرید سهام زمانی اتفاق می افتد که یک شرکت وجه نقد مازاد خود را برای خرید سهام خود خرج می کند. سپس این اقدامات را خنثی می کند. خرید سهام سه مزیت دارد.
اولاً، با وجود سهام کمتر، شرکت باید پول کمتری را به عنوان سود سهام پرداخت کند.
دوم، چون ارزش شرکت به سهام کمتری تقسیم می شود، ارزش موثر هر سهم افزایش می یابد.
سوم، از آنجایی که تعداد سهام بدون تأثیر بر سود کاهش می یابد، این امر باعث افزایش سود هر سهم (EPS) می شود که معیاری کلیدی برای عملکرد مالی یک شرکت در نظر گرفته می شود. اساساً، این باعث می شود سهام خرید بهتری به نظر برسد، خرید سهام بیشتر را تشویق می کند، که قیمت سهام را بالا می برد.
اپل شرکتی است که پول نقد مازاد زیادی دارد و در دهه گذشته بیش از 650 میلیارد دلار برای بازخرید سهام هزینه کرده است.
DOJ آنها را با هزینه های تحقیق و توسعه مقایسه می کند
دادخواست DOJ این دو مبلغ را با هم مقایسه می کند:
در سال مالی 2023، اپل 30 میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه هزینه کرد. برای مقایسه، اپل ۷۷ میلیارد دلار برای بازخرید سهام در همان سال هزینه کرد. […]
اگرچه رفتار ضدرقابتی اپل مسلماً به سود سهامدارانش بوده است – به میزان بیش از 77 میلیارد دلار خرید سهام تنها در سال مالی 2023 – هزینه بسیار بالایی برای مصرف کنندگان دارد. برخی از این هزینهها فوری و آشکار هستند و مستقیماً بر مشتریان خود اپل تأثیر میگذارند: اپل قیمت خرید و استفاده از آیفونها را افزایش میدهد و در عین حال از توسعه ویژگیهایی مانند فروشگاههای برنامه جایگزین، برنامههای فوقالعاده نوآورانه، پخش جریانی بازیهای ابری و ارسال پیامک ایمن جلوگیری میکند.
انحصار اپل بر روی گوشیهای هوشمند به این معناست که سرمایهگذاری در ساخت اپلیکیشنهای خاص، مانند کیف پولهای دیجیتال، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست، زیرا نمیتوانند به کاربران آیفون دسترسی پیدا کنند. این بدان معناست که نوآوریهای ناشی از علاقه به ایجاد بهترین و کاربر محورترین محصولی که در بازار رقابتیتر وجود داشته باشد، هرگز روشن نمیشود. علاوه بر این، خود اپل انگیزه کمتری برای نوآوری دارد زیرا خود را از رقابت جدا کرده است.
این دادخواست به نقل از یکی از مدیران اپل که نامش فاش نشده است، می گوید: «هر محصول جدید و به ویژه گران قیمت [feature] قبل از ورود به تلفن مصرف کننده، باید به شدت به چالش کشیده شود.
THE فایننشال تایمز به این موضوع اشاره میکند و اشاره میکند که بازخرید سهام در کل بخش فناوری رایج است و اپل در راستای کاهش درآمد، سهم خود را کاهش داده است.
از 9to5Mac بگیرید
این یک ادعای صراحتاً مضحک است که به اهداف وزارت دادگستری کمک نمی کند.
خرید سهام نشانه ای از اعتماد در آینده شرکت اگرچه این یک سرمایه گذاری غیرمستقیم است زیرا سهام لغو شده است، تنها زمانی منطقی است که سهام خود را بخرید که خرید آن بهتر از سایر اشکال سرمایه گذاری است.
درست است که هزینه های تحقیق و توسعه اپل به عنوان نسبتی از درآمد آن از لحاظ تاریخی کمتر از شرکت های فناوری رقیب بوده است. اما این تا حد زیادی به این دلیل است که شرکت به شدت بر استراتژی توسعه محصول جدید خود متمرکز است. معروف است که هر بار که بله می گوید به هزار چیز نه می گوید.
آن را با گوگل مقایسه کنید، که روی هر چیزی سرمایهگذاری میکند، سپس هر چیزی را که کار نمیکند، خاموش میکند. Google Cardboard، Goggles، Clips، Domains، Podcasts، Optimize، Stadia، Hangouts، Talk، Wave، Duo، Plus، Spaces، Now، Buzz، Currents، Surveys، Latitude، Labs، پاسخها… میتوانم ادامه دهم (و غیره، و در). البته گوگل بیشتر از اپل برای تحقیق و توسعه هزینه می کند!
اپل سؤالات جدی ضد انحصاری دارد که باید به آنها پاسخ داده شود، اما اینکه چرا برای خرید سهام بیشتر از تحقیق و توسعه هزینه می کند، مطلقاً یکی از آنها نیست.
عکس کارلس رابادا در Unsplash
FTC: ما از لینک های وابسته به صورت خودکار و درآمدزا استفاده می کنیم. بیشتر.