قبل از افتتاح اولین فروشگاه اپل در هند، گزارش شده بود که اپل 22 برند رقیب را از دسترسی به “منطقه انحصاری” در اطراف فروشگاه منع کرده است. این برندها عبارتند از آمازون، فیس بوک، گوگل و توییتر.
سازنده آیفون از بندی در قرارداد اجاره این مرکز خرید استفاده کرد تا این برندها را نه تنها از افتتاح فروشگاه در منطقه، بلکه حتی خرید فضای تبلیغاتی در آن منطقه منع کند.
اولین فروشگاه اپل در هند
این یک کار طولانی و سخت برای اپل بوده است که بتواند فروشگاه های خرده فروشی خود را در هند باز کند.
در تلاش برای تقویت بخش تولید کشور، دولت هند هر کسی را از افتتاح فروشگاه های تک برند منع کرده است، مگر اینکه درصد بالایی از محصولات فروخته شده در آنجا ساخت هند باشد.
اپل سال هاست درگیر مذاکرات دشواری با دولت بر سر این موضوع بوده است، اما تنها پس از افزایش چشمگیر مونتاژ آیفون در هند بود که سرانجام مجوزهای لازم را دریافت کرد.
اولین فروشگاه، Apple BKC در بمبئی، انتظار می رود در 18 آوریل افتتاح شود. تقریباً بلافاصله اپل ساکت در دهلی دنبال خواهد شد. چندی پیش برنامههای فروشگاه بمبئی به بیرون درز کرد، اما شرکت موفق شد درب فروشگاه دهلی را حفظ کند.
اپل ۲۲ برند رقیب را ممنوع کرد
هند دوره اقتصادی گزارش های منطقه محرومیت برای فروشگاه بمبئی.
طبق قرارداد اجاره ای که توسط شرکت تجزیه و تحلیل داده CRE Matrix مشاهده شد، این شرکت 22 برند از جمله آمازون، فیس بوک، گوگل، ال جی، مایکروسافت، سونی و توییتر را مشخص کرد که باید از “منطقه انحصاری” خود دور نگه داشته شوند. این شامل فروشگاه ها، احتکارها و تبلیغات می شود […]
«اعطا کننده مجوز مجوز، مجوز فرعی، اجاره، اجاره فرعی یا هر ترتیب دیگری را نمی دهد، یا هیچ یک از علائم فهرست شده به عنوان «علامت های رقابتی» را برای اشغال فضایی برای قرار دادن فروشگاه های خرده فروشی برای خرده فروشی، تبلیغات، فروش، عرضه، نمایشگاه و بازاریابی اختصاص نمی دهد. کالاها و خدمات آنها در منطقه مرکز خرید که در منطقه انحصاری نمایندگی می شود، مطابق با توافق نامه.
بسیاری از برندها لپ تاپ های ویندوزی می سازند که با مک بوک های اپل رقابت می کنند. ظاهراً این شرکت هیچ رقابتی نزدیک برای محصولات صوتی HomePod یا Beats نمیخواهد، زیرا Bose و Devialet (که شهرت بلندگوی بلوتوثی آنها 2000 دلار است) نیز در این لیست هستند.
در تلاش برای محدود کردن رقابت برای محصولات HomeKit، Nest نیز حذف شده است. گارمین بهعنوان رقیب ساعت هوشمند، بهویژه برای اپل واچ اولترا، حضور دارد.
تا حدودی عجیب، یکی از برندهایی که در این قرارداد ممنوع شده است، مونتاژکننده اصلی آیفون اپل، فاکسکان است. توییتر نیز عجیب است، اگرچه در اینجا اپل ممکن است به سادگی رفتار غیرقابل پیش بینی این شرکت را از منظر روابط عمومی خطرناک ببیند.
جالب اینجاست که در این گزارش 21 برند از 22 برند ذکر شده است که آخرین مورد را معما باقی می گذارد. شرط میبندم مبلغ گزافی داشته باشم که گمشده سامسونگ است.
- آمازون
- فیس بوک
- گوگل
- ال جی
- مایکروسافت
- سونی
- توییتر
- بوز
- دل
- Devialet
- روباه
- گارمین
- هیتاچی
- HP
- HTC
- IBM
- اینتل
- لنوو
- لانه
- پاناسونیک
- توشیبا
این گزارش میگوید که اصرار بر کنار گذاشتن رقبای مستقیم برای «فروشگاههای شاخص» – مارکهای بزرگ که احتمالاً مشتریان را به یک مرکز خرید میآورند – غیرعادی نیست، اما یک مشاور خردهفروشی میگوید که «چنین فهرست طولانی در چندین بخش اصلاً رایج نیست.
زمان و تلاشی که طول کشید تا در نهایت اجازه داده شود اولین فروشگاه های خرده فروشی خود را در کشور افتتاح کند، ممکن است عاملی در موقعیت اپل باشد. او با رسیدن به هدف خود، احتمالاً می خواهد بازده سرمایه خود را به حداکثر برساند.
این گزارش می گوید به احتمال زیاد اپل در مورد همان بند یا مشابهی برای فروشگاه دهلی مذاکره کرده است.
عکس: Joe Pee/Unsplash
FTC: ما از لینک های وابسته خودکار درآمدزا استفاده می کنیم. بیشتر.