DMA در مورد آنچه به عنوان “پلتفرم” فناوری توصیف می شود اعمال می شود و اتحادیه اروپا به طور جداگانه محصولات و خدمات شرکت هایی را که تحت این اصطلاح قرار می گیرند تعریف می کند. اپ استور اپل یکی از آنهاست.
اپل گفت که اینطور نیست، زیرا اپ استور یک موجودیت واحد نیست. رویترز گزارشی از استدلال دیروز سازنده آیفون در یک جلسه استماع در دادگاه اروپایی ارائه می دهد.
این استدلال که اپل از iMessage «از طریق فروش دستگاههای سختافزاری» کسب درآمد نمیکند، دور از ذهن به نظر میرسد، زیرا این شرکت رسماً قدرت iMessage در فروش آیفونها و قفل نگه داشتن کاربران را در اکوسیستم اپل میداند.
اپل بر روی برنامههایی که اجازه ورود به اپ استور را میدهد کنترل کامل دارد و این شرکت شرایط خود را – از جمله کمیسیون 15٪ یا 30٪ – که توسعهدهندگان و مصرفکنندگان باید با آن موافقت کنند، تعیین میکند. بسیاری از تنظیم کننده ها، از جمله اتحادیه اروپا، این را نقض قانون رقابت می دانند.
این شرکت در ارائه خود به مرجع رقابت اتحادیه اروپا، گفت که پنج فروشگاه App را بر روی آیفون، آی پد، رایانه مک، تلویزیون اپل و اپل واچ اجرا می کند که هر کدام برای توزیع برنامه ها برای یک سیستم عامل و دستگاه خاص اپل طراحی شده اند.
کثرت فروشگاههای اپلیکیشن احتمالاً در نهایت تفاوت چندانی ایجاد نمیکند، تا جایی که خود فروشگاه برنامه آیفون به اندازهای بزرگ باشد که بتواند یک پلتفرم را تشکیل دهد. اما اپل می توان با موفقیت استدلال می کند که فروشگاه های برنامه آن برای دستگاه های دیگر باید حذف شوند. (مک اپ استور از قبل باید امن باشد، زیرا کاربران می توانند برنامه ها را مستقیماً از توسعه دهندگان دانلود و نصب کنند.)
اگرچه iMessage تاکنون به عنوان یک پلتفرم در نظر گرفته نشده است – زیرا کاربران معمولی کافی در اروپا ندارد (WhatsApp در آنجا بسیار محبوب تر است، حتی در بین کاربران آیفون) – اپل همچنان به ارائه استدلال های احتیاطی علیه تغییرات در آینده ادامه می دهد.
قانون بازارهای دیجیتال (DMA) به طور خاص بیان می کند که اپ استور تحت پوشش قانون است. این بدان معناست که اپل باید اجازه رقابت در بازار برنامه های آیفون را بدهد و این احتمال وجود دارد که تنها راه این شرکت برای پیروی کامل از این قانون، اجازه دادن به فروشگاه های برنامه های رقیب در آیفون باشد. مهلت انطباق، آوریل سال جاری است و اپل مدتهاست روی برنامههایی برای برآورده کردن این نیاز کار میکند.
اپل می گوید که دارای پنج فروشگاه برنامه های مختلف است
رویترز خلاصه این تصور را ایجاد می کند که مورد اپل در اینجا خلاصه تر است!
FTC: ما از لینک های وابسته به صورت خودکار و درآمدزا استفاده می کنیم. بیشتر.