فدورا لینوکس برای همه به جز یک Apple Silicon Mac در دسترس است

فدورا آساهی از محیط دسکتاپ پشتیبانی طولانی مدت (LTS) KDE Plasma 5.27 به عنوان محیط پیش فرض خود استفاده می کند. توسعه دهندگان می گویند که به شما یک دسکتاپ صاف و صاف بدون هیچ گونه پارگی یا اشکالی می دهد، درست مانند macOS. طرفدار KDE نیستید؟ به جای آن می توانید از گنوم 45 به عنوان دسکتاپ خود استفاده کنید.

قبلاً شاهد اجرای لینوکس بر روی مک‌های سیلیکونی اپل بوده‌ایم، اما این هفته اولین بار است که می‌توانید لینوکس فدورا را روی مک‌های M1 و M2 اجرا کنید.

$ curl https://fedora-asahi-remix.org/install | sh

ZDNet گزارش ها.

FTC: ما از لینک های وابسته به صورت خودکار و درآمدزا استفاده می کنیم. بیشتر.



Source link

بخش اپل سیلیکون 9to5mac فارسی

در یک پست وبلاگی در اوایل سال جاری، این تیم گفت که علاوه بر ارائه یک تجربه لینوکس صیقلی به خودی خود، این پروژه همچنین برای ارائه کار مرجع برای سایر توزیع‌ها نیز در نظر گرفته شده است.

Fedora Asahi Remix 39 منتشر شد. این باعث می شود Fedora Asahi Remix اولین توزیع کامل لینوکس M1/M2 باشد که روشنایی روز را مشاهده می کند.

برای نصب آخرین نسخه، ترمینال را باز کنید و به عنوان یک کاربر معمولی موارد زیر را اجرا کنید:

اینگونه بود که ریمیکس Asahi Linux Arch Linux ARM متولد شد. ما Arch Linux ARM را گرفتیم، مخزن بسته پوششی خود را اضافه کردیم و تمام کارهای یکپارچه سازی خود را در آنجا جمع کردیم. قابل ذکر است، این یک پروژه کاملاً پایین‌دست است: ما هیچ دخالت قابل‌توجهی با Arch Linux ARM یا Arch Linux upstream نداریم و مستقیماً از مخازن بسته Arch Linux ARM برای توزیع اصلی استفاده می‌کنیم. همپوشانی ما به سادگی اسکریپت‌های یکپارچه‌سازی، اجزای بوت‌لودر، بسته‌های پشتیبانی فضای کاربر اضافی (برای مواردی مانند صدا)، و هسته‌های فورک شده و بسته‌های Mesa را اضافه می‌کند.

هدف ما این است که همه توزیع‌ها در نهایت همه این کارها را یکپارچه کنند تا کاربران بتوانند از توزیع مورد نظر خود استفاده کنند و مطمئن باشند که این توزیع به خوبی روی دستگاه آنها کار می‌کند. اما برای شروع این فرآیند، باید نمونه اولیه این ادغام را می‌سازیم، به این معنی که باید توزیع خود را ایجاد می‌کردیم.

فدورا آساهی انتخابی از دو دسکتاپ ارائه می دهد.

این یک همکاری بین Asahi Linux و Fedora Project است و نقطه عطف کلیدی در پروژه ای است که در سال 2021 آغاز شد.

ریمیکس از macOS نصب شده است و به نسخه 13.5 یا 14.2 نیاز دارد. نصب ساده است:

هر دو گزینه دسکتاپ به طور پیش فرض از سیستم پنجره Wayland استفاده می کنند. برای سازگاری با برنامه های قدیمی X11، XWayland را ادغام می کند. همچنین با پشتیبانی از OpenGL 3.3، با شیدرهای هندسی شتاب‌دهنده GPU و کامنت‌های تغییر شکل می‌دهد. بنابراین، Fedora Asahi Remix 39 از اولین اجرای تایید شده OpenGL ES 3.1 در جهان برای Apple Silicon بهره می برد که نقطه عطف مهمی در پشتیبانی گرافیکی برای این دستگاه ها است.

دستورالعمل های اسکریپت را دنبال کنید و Fedora Asahi Remix در کمترین زمان نصب می شود.

اگر فکر می‌کنید که یک Apple Silicon Mac در این مجموعه وجود ندارد، درست می‌گویید: هنوز روی Mac Pro فعلی کار نمی‌کند. برای این کار، باید منتظر انتشار فدورا لینوکس 40 باشید که همچنین پشتیبانی کامل از گرافیک Apple M1/M2 را به همراه خواهد داشت.

تصاویر: پروژه فدورا/میلاد فکوریان/Unsplash

لینوکس Fedora-Asahi بر روی کامپیوترهای Apple ARM اجرا می شود. به طور خاص، اکنون می‌توانید توزیع را روی تمام دستگاه‌های مک‌بوک، مک مینی، مک استودیو و آی‌مک سری اپل M1 و M2 اجرا کنید.

$ curl https://fedora-asahi-remix.org/builds | sh

پشتیبانی از OpenGL 4.x برای نسخه بعدی وعده داده شده است.

اگر می خواهید یک ساخت شبانه نصب کنید و گزینه های بیشتری (مثلا نسخه بتا و نسخه های قبلی) دارید، به جای آن از این دستور استفاده کنید: