تمام سهام TSMC توسط وارن بافت به دلیل نگرانی تایوان تخلیه شد

یکی از عوامل بازدارنده در برابر تهاجم، قانون روابط تایوان ایالات متحده بود. این یک تعهد قانونی برای ایالات متحده ایجاد می کند تا به تایوان در دفاع در برابر تهاجم چین کمک کند.

FTC: ما از لینک های وابسته خودکار درآمدزا استفاده می کنیم. بیشتر.

[ad_2]

Source link

بخش appl 9to5mac فارسی بلومبرگ گزارش می دهد که بافت تصمیم گرفته است پس از ارزیابی مجدد ریسک های مربوط به تولید تایوانی، تمام سهام TSMC خود را بفروشد. اگرچه TSMC در کشورهای دیگر تراشه تولید می کند، اما تمام تولیدات پیشرفته آن در این جزیره است.

احتمال حمله چین به تایوان همیشه وجود داشت، اما تا همین اواخر این احتمال وجود نداشت.

این خطر هرگز بیشتر از امروز نبوده است

تایوان خود را یک کشور مستقل با قانون اساسی، انتخابات، پاسپورت، ارز و نیروهای مسلح خود می داند.

اپل دوست دارد بیش از یک تامین کننده برای همه اجزای کلیدی داشته باشد تا هم انعطاف پذیری و هم قدرت چانه زنی بهتری را ارائه دهد. این یک بار شامل تولید تراشه های سری A بود که بین سامسونگ و TSMC تقسیم شد.

بافت گفت که اگرچه او همچنان یکی از تحسین‌کنندگان بزرگ این شرکت است، تنش‌ها بین چین و تایوان آن‌قدر زیاد بود که آن را به سرمایه‌گذاری ایمن تبدیل نمی‌کرد – که بر نگرانی‌ها در مورد وابستگی کامل اپل به شرکت تولید نیمه‌رسانا تایوان برای تمام پردازنده‌هایش تاکید می‌کند.

اپل کاملاً به TSMC وابسته است

کنگلومرای وارن بافت برکشایر هاتاوی اکنون فروخته شده است همه اقدامات TSMC او در آنچه به عنوان یک حرکت “بی رحمانه” توصیف شده است.

تاکنون، سرمایه گذاران AAPL بی خیال به نظر می رسند، و شایان ذکر است که بافت از آینده TSMC می ترسد، اما علیرغم وابستگی کامل خود به سازنده تراشه، همچنان یک سرمایه گذار بزرگ در اپل است.

بر اساس یک پرونده، پس از اینکه این شرکت در اواخر سال گذشته سهام خود را از 86 درصد کاهش داد، شرکت Berkshire Hathaway Inc در سه ماهه اول از سهام خارج شد. بافت در نشست سالانه خود به سرمایه گذاران گفت: این اقدام – که باعث سقوط سهام TSMC و افزایش سرمایه گذاران شد – ناشی از نگرانی ها در مورد تنش های ژئوپلیتیکی بین چین و تایوان بود. […]

افزایش تنش های سیاسی و اقتصادی بین چین و ایالات متحده خطرات را افزایش داده است. برخی بر این باورند که چین ممکن است از کشتی‌ها و هواپیماهای نظامی برای محاصره جزیره استفاده کند و صادرات را قطع کند. این یک راه مؤثر برای وارد کردن خسارت اقتصادی قابل توجه به مشاغل آمریکایی خواهد بود، حتی بدون تهاجم تمام عیار.

چین حتی در آگوست سال گذشته یک محاصره را تکرار کرد. مشاوران نظامی ایالات متحده در آن زمان گفتند که خطر کوتاه مدت کم است، اما چشم انداز میان مدت و بلندمدت برای تایوان خوب نیست.

بافت ریسک تایوان را «دوباره ارزیابی کرد».

بافت اوایل این ماه گفت: «با سرمایه‌ای که در ژاپن مستقر کرده‌ایم احساس بهتری نسبت به تایوان دارم. ای کاش اینطور نبود، اما فکر می‌کنم این واقعیت است، و من آن را با توجه به برخی چیزهایی که در جریان بود، دوباره ارزیابی کردم.»

دولت چین اما این جزیره را قلمرو کشور خود می داند. از آنجایی که چین از روابط دیپلماتیک با هر کشوری که استقلال تایوان را به رسمیت می‌شناسد خودداری می‌کند، اکثر کشورهای غربی با داشتن “دفاتر نمایندگی” در جزیره – که سفارتخانه‌ها هستند به جز نام، وانمود نمی‌کنند که این کار را انجام نمی‌دهند.

این موضوع با عرضه آیفون 7 در سال 2016 تغییر کرد. TSMC در تولید تراشه های فرآیندهای کوچک از سامسونگ پیشی گرفت و تا به امروز پیشتاز فنی خود را حفظ کرده است. از زمان آیفون 7، تمامی پردازنده های آیفون به طور انحصاری توسط TSMC ساخته شده اند.

با این حال، واکنش جهانی به تهاجم روسیه به اوکراین به چین نشان داد که اگرچه می‌تواند با حمله به تایوان با خطرات اقتصادی روبرو شود، اما بعید است که با خطرات نظامی مواجه شود، مبادا جنگ هسته‌ای را آغاز کند.

انتقال مک از اینتل به اپل سیلیکون همچنین به TSMC اجازه داد تا تمام تجارت سری M اپل را برنده شود. این باعث می‌شود که شرکت کوپرتینویی در موقعیت دردناک کل خط تولید خود – از Apple Watch گرفته تا MacBook Pro – کاملاً به یک فروشنده وابسته باشد.

آینده مبهم تایوان