دستاوردهای عملکرد A15 ارزش آن را دارد. اپل به سختی تراشه را فشار داد

انتظار می‌رود تراشه A16 از چیزی که به‌عنوان نسخه فرآیندی کوچک‌شدن یا Die Shrink نسخه 5 نانومتری شناخته می‌شود، استفاده کند. به جای اینکه یک فرآیند کاملاً جدید تراشه باشد، راهی برای کاهش اندازه یک تراشه موجود بدون هیچ تغییر اساسی در طراحی است. این امر تراشه های بیشتری در هر ویفر می دهد که هزینه های تولید را کاهش می دهد.

مدت‌هاست که می‌دانستیم اپل به فرآیند 5 نانومتری برای تراشه A15 که آیفون‌های امسال را تامین می‌کند، پایبند است. انجام فرآیندهای کوچک‌تر سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود و حتی انتظار می‌رود که سری آیفون‌های سال آینده از نسخه کمی کوچک‌تر تراشه امسال استفاده کنند.

آیفون‌های 2021 اپل از فرآیند 5 نانومتری بهره می‌برند، اما به نسخه بهبودیافته «5 نانومتری+» ارتقا می‌یابند. […]

از نظر ریزمعماری، هسته های عملکردی جدید A15 به نظر تفاوت چندانی با طراحی های سال گذشته ندارند. من هنوز برای بررسی هر گوشه و کنار طراحی وقت صرف نکرده‌ام، اما حداقل پشتیبان پردازنده از نظر توان عملیاتی و تأخیر با هسته‌های عملکرد A14 یکسان است. [but …]

در جریان سخنرانی آیفون 13 زمانی که اپل چیزی در مورد پیشرفت عملکرد A15 نگفت و ترجیح داد به جای آیفون 12، آخرین مدل خود را در برابر رقبای اندرویدی محک بزند، ابروها بالا رفت.

به طور کلی، در حالی که A15 تکرار بی رحمانه‌ای نیست که اپل در سال‌های اخیر به آن عادت کرده‌ایم، اما دستاوردهای نسلی قابل توجهی دارد که به آن اجازه می‌دهد SoC به‌طور قابل توجهی بهتر از A14 باشد. در پایان، به نظر می رسد که تیم SoC اپل به خوبی اجرا شده است [despite the loss of key chip design talent].

با این حال، یک شیرجه عمیق از طریق AnandTech نشان می‌دهد که اپل با فشار دادن بیشتر تراشه و اجرای آن در فرکانس‌های بالاتر، توانسته است دستاوردهای عملکردی جالبی کسب کند.

اپل همچنین حافظه کش سیستم را دو برابر کرده است.

علاوه بر این، حافظه پنهان عملکرد اصلی از 8 مگابایت به 12 مگابایت افزایش یافته است، در حالی که تاخیر در دسترسی به DRAM کاهش یافته است.

FTC: ما از لینک های وابسته خودکار درآمدزا استفاده می کنیم. بعد از.

قاب های گریپ dbrand برای آیفون 13


از نظر عملکرد اوج، پردازنده گرافیکی جدید A15 کاملاً خیره کننده است و دوباره بهبودهایی بسیار فراتر از ادعاهای بازاریابی اپل دارد. معماری جدید GPU و احتمالاً SLC جدید، به دستاوردهای فوق العاده در عملکرد و همچنین کارایی اجازه می دهد.

در مقایسه با A14، A15 جدید فرکانس پیک تک هسته ای خوشه دو عملکردی را 8 درصد افزایش می دهد و اکنون به 3240 مگاهرتز در مقایسه با 2998 مگاهرتز نسل قبلی رسیده است. هنگامی که هر دو هسته عملکرد فعال هستند، فرکانس کاری آنها در واقع 10 درصد افزایش می یابد و هر دو در حال حاضر با فرکانس تهاجمی 3180 مگاهرتز در مقایسه با 2890 مگاهرتز نسل قبلی کار می کنند.

TSMC از 5 نانومتر به‌عنوان N5P یاد می‌کند و آن را به‌عنوان نسخه‌ای با عملکرد بهبودیافته توصیف می‌کند که قدرت بیشتر را با بهره‌وری انرژی بهبود یافته برای بهبود عمر باتری ترکیب می‌کند (یا، همانطور که ممکن است در مورد اپل احتمال بیشتری وجود داشته باشد، باتری‌هایی با ظرفیت کمتر را ممکن می‌سازد).

با نگاهی به آزمایش‌های تأخیر ما در A15 جدید، اکنون می‌توانیم تأیید کنیم که SLC اکنون دو برابر شده و به 32 مگابایت رسیده است و عمق حافظه را حتی بیشتر می‌کند تا به DRAM برسد. SLC اپل احتمالاً یک عامل کلیدی در بهره وری انرژی تراشه است، زیرا می تواند به جای تغییر به DRAM کندتر و کم مصرف تر، دسترسی به حافظه را روی همان سیلیکون نگه دارد.

[ad_2]

Source link

بخش اپل سیلیکون 9to5mac فارسی

به طور کلی، افزایش فرکانس اپل در اینجا کاملاً تهاجمی است، با توجه به اینکه فشار دادن این جنبه عملکرد طراحی بسیار دشوار است، به خصوص زمانی که انتظار افزایش عملکرد عمده را از گره فرآیند جدید نداریم. انتظار می رود A15 بر روی یک نوع N5P از ​​Node TSMC ساخته شود، اگرچه هیچ یک از این دو شرکت جزئیات دقیق طراحی را فاش نمی کنند.

ما شاهد افزایش در سراسر صفحه هستیم، با عملکرد مطلق که از پایین ترین سطح 2.5٪ به اوج +37٪ رسیده است. […]

عملکرد GPU یک کیسه ترکیبی است.

چیزی که چندان عالی نیست، گاز دادن به تلفن است. به طور خاص، به نظر می رسد که در مقایسه با آیفون 13 و همچنین آیفون های نسل قبلی، در آیفون 13 پرو سطح قدرت کاملاً کاهش یافته ای را شاهد هستیم.

با در نظر گرفتن تمام تغییرات، آندری فروماسانو از سایت به این نتیجه می رسد که اگرچه پرش کوچکتر از حد معمول است، اما عملکرد A15 همچنان ارزش آن را دارد.

برای اخبار بیشتر اپل، 9to5Mac را در YouTube بررسی کنید:

برخی معتقدند که این بهبود عملکرد بسیار کمی را نشان می دهد، اما تجزیه و تحلیل جدید نشان می دهد که اگرچه A15 تفاوت زیادی با A14 ندارد، اما اپل همچنان موفق شده است تا تراشه را تا انتها فشار دهد.