موفقیت ایران در توسعه صنعت «قالب بتن»

موانع و مشکلات پیش روی شما چیست؟ آیا محصولات شما با نمونههای مشابه خارجی قابل مقایسه است؟ در دوره کرونا فعالیتهای شما چه تغییری داشته است؟ امسال علاوه بر فصل تابستان در فصل زمستان نیز موضوع قطعی برق اضافه شده و شرکتهای تولیدی و صنعتی از این موضوع شکایت دارند. مشکل دیگر این است که امسال شاهد قطعی مکرر برق در کارخانه بودیم و تقریبا در همه شهرکهای صنعتی هر روز یا یک روز در میان این اتفاق میافتد. موضوعی که از ابتدای تاسیس شرکت به عنوان مسوولیت اجتماعی شرکت انجام دادهایم این است که افراد معلول را در شرکت استخدام کرده و به کار گرفتهایم. شرکتهای ایرانی نیز بعد از انقلاب به تدریج وارد این صنعت شدهاند و در این مدت پیشرفتهای خوبی در این زمینه حاصل شده است. ادعا داریم بین شرکتهای این صنعت رتبه اول را داریم و چند محصول هایتک را برای اولین بار در کشور تولید میکنیم؛ مانند سیستم RCS (اتو کلایمینگ) که در پروژههای انبوهسازی ساختمان به صورت هیدرولیکی در بلندمرتبهسازی استفاده میشود و نیازی به استفاده از داربست و تجهیزات سنتی ندارد. علی مدحت، مدیر عامل شرکت سازهگستر مدحت معتقد است: در حال حاضر در حوزههای راهسازی، سدسازی و برجسازی که در احداث آنها قالبهای هیدرولیکی هایتک مورد نیاز است خودکفا هستیم و نیازی به شرکتهای خارجی و واردات تجهیزات از خارج کشور نداریم.

پروژههای مسکن مهر در سراسر کشور در طرح مسکن مهر و اقدام ملی مسکن با روش سیستم قالببندی تونلی فرم قالب بتن تونل فرم اجرا شد. محصولات هایتک و خاصی طراحی و تولید میکنیم که در کارهای عمرانی، راهسازی، انبوهسازی ساختمان، ابنیه و هر سازه دیگری کاربرد دارد که از این محصولات میتوان به سیستم قالببندی اتوکلایمینگ ویژه بلندمرتبهسازی و پلسازی، سیستم قالببندی تونلی فرم برای انبوهسازی مسکن، قالب شاریو ویژه پلها با دهانههای بلند، قالببندی تونل لاینینگ ویژه احداث تونلها، راه، راهآهن، مترو و انحراف آب و بسیاری سیستمهای دیگر اشاره کرد. سال به سال به تنوع محصولات تولیدی اضافه کردیم و استراتژی ما از همان ابتدا این بود که برای تحقیق و توسعه (R&D) اهمیت ویژهای قائل بودیم. در ابتدا احساس ما این بود که شرایط مساعد برای تولید وجود ندارد، ولی از فروردین امسال به بعد با سفارشهای خوبی مواجه شدیم و امسال حدود ۴۰ نفر پرسنل جدید استخدام کردیم و تولید را حدود ۸۰ درصد افزایش داده و از ۳۵۰ تن به بیش از ۶۰۰ تن در ماه افزایش دادیم. در سال ۸۶ شرکت را ثبت کردم و با حدود ۳۰ نفر پرسنل به صورت انبوه وارد تولید شدیم.

شرکتهای عمرانی در نتیجه این موضوع با تاخیر مطالبات ما را پرداخت میکنند. به طور مثال به یک شرکت عمرانی که قصد واردات تجهیزات قالببندی بتن و سیستمهای صنعتیسازی از آلمان داشت، بابت این تجهیزات حدود یکششم رقم پیشنهادی شرکت آلمانی پیشنهاد دادیم، نقشههای مربوطه، نمونه اولیه و تضامین لازم داده شد و موفق به جلب نظر پیمانکار شدیم و در حال حاضر مشغول اجرای این پروژه هستیم. تیم فنی ما هر روز رقبای خارجی را رصد میکنند و مشابه محصولات آمریکایی و اروپایی را در کشور بومیسازی کرده و تولید میکنیم و موفق شدیم کالایی تولید کنیم که به راحتی میتواند در بازار جهانی در کنار برندهای بزرگ دنیا قد علم کند. آهنآلات مورد نیاز خودمان را به صورت انواع ورق فولادی در قالب سهمیه از بورس تهیه میکنیم، اما سهمیه ما اندک است؛ هر ماه به ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن انواع ورقهای فولادی نیازمند هستیم، ولی سهمیه ما حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ تن است و مجبور هستیم بقیه آن را به صورت آزاد و با قیمت بالاتر از بازار تهیه کنیم. پیشینه فعالیت شرکت و ابعاد و مختصات تولیدی آن چیست؟

در حال حاضر در حوزههای راهسازی، سدسازی و برجسازی که در احداث آنها نیاز به تجهیزات پیچیده هیدرولیکی هایتک است به صورت کامل به خودکفایی رسیدهایم و نیازی به شرکتهای خارجی و واردات تجهیزات از خارج کشور نداریم. در پروژه آزادراه تهران- شمال، هشت دستگاه سیستم قالببندی تونل لاینینگ به صورت هیدرولیکی اجرا شده است. سیستم بعدی، سیستم قالببندی شاریو است که برای اولین بار در کشور تولید کردهایم که در پروژه آزادراه قزوین- رشت قطعه تکمیلی رودبار-منجیل در حال اجرا است. وی میگوید: ادعا داریم که شرکت سازهگستر مدحت بین شرکتهای ایرانی، رتبه اول را دارد و چند محصول هایتک را برای اولین بار در کشور تولید کردهایم که به لحاظ قیمت تمامشده نیز قیمت بسیار پایینتری نسبت به محصولات رقبای خارجی دارد. در دوره تحریمها امکان صادرات به سختی وجود دارد و فقط امکان صادرات به کشورهای عراق و افغانستان را داریم، زیرا امکان حواله و نقل و انتقال پول وجود ندارد وگرنه در سالهای گذشته به کشورهای حوزه آسیای میانه و CIS صادرات داشتیم که به علت تحریمها متوقف شده است.